text: Roald Dahl
ilustrace: Quentin Blake
vydavatelství: Knižní klub, 2011
ISBN: 978-80-242-3061-0

Z anglického originálu The Twits přeložila Ivana Nováčková.

Pracovní postup

Nevím, jestli bych se měla stydět já jakožto velká čtenářka (a učitelka na prvním stupni v jedné osobě), nebo jestli by se měli stydět všichni ti docenti a doktorandi a já nevím kdo ještě, co nás, budoucí pedagogy, připravovali na praxi v rámci předmětu Literatura pro děti a mládež. Se jménem Roald Dahl jsem se totiž poprvé setkala až 6 let po státnicích, a to úplnou náhodou při bloumání virtuálním knižním světem. Do oka mi okamžitě padla knížka Obr Dobr, hned jsem si ji připsala na seznam MUST READ. O pár pátků později pořádala kamarádka knižní bazar a zpoza dalších kousků na pultu se na mě smál sám pan Dahl společně s Prevítovými. Za třicet kaček. No nekupte to :-)

Pan a paní Prevítovi jsou vskutku nechutná dvojka. Postarší manželský pár, co páchne na sto honů, protože se nemyje, co se hádá a co si dělá samé naschvály. A ze všeho nejvíc na světě nesnáší děti. Na Prevítovic neupravené zahradě stojí jen starý suchý strom a klec s opičí rodinkou opičáka Hulahopa. Strom slouží jako návnada na odchyt ptáků na ptačí nákyp, opice nutí starý Prevít dělat vše vzhůru nohama. Naštěstí jednoho dne kolem letí ptáček Baculáček a dá smrduté a zlé manželské dvojici pěkně na pamětnou :-)

Knížka má 13 cm na šířku, 21 cm na výšku, čítá 100 stránek a je určena čtenářům od 7 let. Tak akorát veliký text je proložen množstvím vtipných a výstižných ilustrací, které krásně doplňují celé vyprávění. Přibližně první polovina knížky se věnuje popisu obou manželů a líčením naschválů, které si prováděj, i ohavností, které provádí zvířatům a dětem, co se ocitnou na jejich zahradě. V druhé půlce se rozvíjí příběh o tom, jak díky ptáčkovi Baculáčkovi dostanou na frak :-)

Nejsem žádná konzerva, takže se mi knížka líbila, přestože při líčení vzhledu a zvyklostí pana Prevíta se mi udělalo trošku blivno :-) Věřím tomu, že někteří by s knížkou mohli mít problém. Vyprávění je místy nechutné a drsnější - stejně jako samotní Prevítovi :-) Rodičům menších dětí doporučuji, ať si nejdřív knihu přečtou sami a zváží, nakolik je vhodná pro jejich ratolesti. Na druhou stranu si myslím, že by knížka mohla nadchnout i nepříliš velké příznivce knih. A skvěle by se s ní dalo pracovat v hodinách literatury :-)

Podtrženo, sečteno - prestože si Roald Dahl na naše první rande přizval zrovna tyhle dva smrdutce, neodradilo mě to od dalších setkání. Ba naopak, už se těším na budoucí společná dostaveníčka, kam bych ráda přizvala především Obra Dobra, Matyldu, Karlíka a Čarodějnice. Rendez-vous zdar :-)

Fotogalerie

Vložil: Administrator

Datum vložení: 5. 7. 2017