Náměty a inspirace (nejen) pro paní učitelky a pány učitele
Pomůcky
- papírová složka se 3 klopami
- nůžky
- lepidlo
- pero
- fixy, pastelky
- vytištěný materiál
- učebnice, knihy o lidském těle
- nůžky
- lepidlo
- pero
- fixy, pastelky
- vytištěný materiál
- učebnice, knihy o lidském těle
Pracovní postup
1. strana - názvy částí lidského těla
a) Téma Lap Booku
Každý žák dostane hromádku 12 písmenek (L, I, D, S, K, É, T, Ě, L, O) a snaží se poskládat na lavici lapbookové téma (indicie - dvě slova, využijeme všechna písmena; pokud se někdo nechytí, napovíme písmena počáteční, popř. první slabiky slov).
b) Názvy částí lidského těla - skupinová práce
Děti rozdělíme na přibližně 4 - 6členné skupinky. Každá skupinka má po třídě poschovávaných 19 kartiček s názvy částí lidského těla - ty najde a následně pomocí izolepy nalepí jednomu (nebo dvěma) ze spolužáků na patřičné části těla (na oblečení). Pak následuje společná kontrola (pozor na rozdíl ruka x horní končetina, noha x dolní končetina).
c) Doplnění názvů částí lidského těla do vytištěných materiálů (+ vybarvení těla pastelkami)
Na vytištění papír s lidským tělem, na kterém chybí hlava, buď hlavu dokreslíme, nebo děti vyfotíme a nalepíme jejich vlastní hlavu.
d) Tvorba Lap Booku - 1. list
Na úvodní list nejdřív celou plochou nalepíme papír s podrobnějším popisem částí lidského těla (rameno, paže, loket, ...). Přes něj přelepíme papír se stručnějším popisem (hlava, trup, horní končetina, ...) - ALE POUZE JEHO HORNÍ ČÁSTÍ TAK, ABY SE DAL PAPÍR ODKLÁPĚT A BYLO VIDĚT, CO JE POD NÍM. Tedy papír se stručnějším popisem ohneme cca 0,5 - 1 cm od horního okraje, zezadu tento přehnutý pruh natřeme lepidlem a přilepíme. Nakonec nad obrázky nalepíme libovolně nadpis LIDSKÉ TĚLO - a úvodní strana je hotová :-)
2. strana - kostra
a) Vyvození téma hodiny - šibenice
Na tabuli máme připravená prázdná políčka na nápis OBRATLOVCI - děti tipují písmenka, která tam patří (pokud se netrefí, kreslíme postupně šibenici s oběšencem) - po vyluštění se bavíme o tom, co jsou to obratlovci, obratle, páteř, co je to kostra, že se skládá z jednotlivých kostí, kdo patří mezi obratlovce, jaká je funkce kostry (opora těla, ochrana orgánů)
b) Názorný popis kostry lidského těla - kostlivec Dalibor :-)
Na školním kostlivci Daliborovi si vysvětlíme funkci kostry, popíšeme si jednotlivé kosti, ukážeme si, jak jsou spojené.
c) Vystřihnutí a sestavení kostry lidského těla
Každý žák dostane vytištěné kosti lidského těla, ty si pěčlivě vystřihne a podle Dalibora zkusí sestavit tak, jak patří. Kontrola pomocí učebnice či knížek.
d) Tvorba Lap Booku - 2. stránka
Kostlivce naskládáme na 2. stranu Lap Booku, pěkně rozvrhneme na celou stránku a přilepíme. Následně perem k jednotlivým kostem doplníme jejich názvy (opět podle učebnice nebo knihy) - lebka, páteř, hrudní koš, pánev, kostra horní končetiny, kostra dolní končetiny.
3. strana (horní a dolní klopa) - orgány
a) Vyvození tématu hodiny - přesmyčky
Dle počtu žáků si děti vytvoří dvojice/trojice nebo jsou samostatně (aspoň jedna výhoda koronastavu :-) ) a vylosují si lísteček s přesmyčkou názvu orgánu lidského těla - MOZEK, SRDCE, PLÍCE, ŽALUDEK, STŘEVA, JÁTRA, LEDVINY.
b) Zjištění informací a předání spolužákům
V knichách (popř. učebnici) se pak o konkrétním orgánu snaží najít nějaké základní (a zásadní) informace, které následně odprezentují svým spolužákům.
c) Tvorba Lap Booku - 3. stránka (horní a spodní klopa, svrchní část)
Děti si z vytištěného papíru vystřihnou, poskládají a slepí obálku.
Následně správně vystřihnou a přehnou informace o jednotlivých orgánech - JE DŮLEŽITÉ TISKNOUT MATERIÁL OBOUSTRANNĚ! (nejdřív papír prostřihnout uprstřed a následně po sloupečcích - vznikne tak lísteček, kde z jedné strany bude obrázek orgánu, z druhé informace o něm).
Poté vystřihnou jednotlivě zmenšené orgány - ty jsou udělné tak, aby pěkně pasovaly na kostlivce z 2. Lap Bookové stránky a dali se na něj skládat.
Orgány (na informačních přehýbacích kartičkách i ty na skládačku) vybraví.
Obálku a 3 informační kartičky (mozek, srdce, plíce) nalepí na horní klopu, zbylé 4 informační kartičky (žaludek, střevo, játra, ledviny) na spodní klopu. Menší orgány pak schovají do obálky a v případě potřeby vytáhnou a procvičují umístění orgánů v lidském těle skládáním na kostlivce :-)
3. strana (horní a dolní klopa z vnitřní strany) - svaly, krev
Vystřihnout a vybarvit panáčky z přílohy a nalepit na vnitřní strany horní a dolní klopy tak, aby se na sebe dívaly. K panáčkům přidáme nápis "svaly" a "cévy", cévy pak barevně rozdělíme na "tepny" (červeně) a "žíly" (modře).
Krev - tepny znázorňujeme červenou barvou, žíly barvou modrou.
3. strana - smysly
a) Vyvození tématu - děti si do školy přinesou šátek, každý dostane pracovní list - záznamový arch na zapsání 5 věcí/předmětů z 5 oblastí (zrak, sluch, hmat, chuť, čich - viz příloha). Dětem zavážeme oči, chodíme od jednoho k druhému a dáváme ochutnat/očichat/ohmatat/poslechnot/podívat se předem připravené předměty. Např.:
chuť - citrón, nutela, hořká čokoláda, slaný smažený brambůrek, jablko (snažíme se prostřídat všechny chutě)
čich - ocet, pomeranč, česnek, čerstvě namletá káva, psí granule
hmat - šiška, houbička na nádobí, kámen, mušle, svíčka
sluch - řehtačka, trhání papíru, cvakání propiskou, otočení klíčem v zámku, rolnička
zrak - tahací harmonika, paví pero, ramínko na oblečení, lžíce do bot, starý telefon
b) Tvorba Lap Booku - 3. strana
SMYSLOVÉ ORGÁNY
Děti nakreslí svoji hlavu (viz příloha) s jejími jednotlivými částmi, popíš a nalepí na horní stranu 3. listu. Zaměříme se především na smyslové orgány - oko (zrak), nos (čich), ústa (chuť), ucho (sluch) a kůže (hmat).
SMYSLY
Žáci dostanou skládačku s popisem toho, co to jsou smysly, které smysly máme a kterým smyslovým orgánem je vnímáme; vystřihnou si ji a nalepí vlevo na dolní část strany.
CHUŤĚ
Děti dostanou obrázek úst s vyplazeným jazykem - ten si vybarví a na jazyk barevně vyznačí oblasti, kterými vnímáme jednotlivé chutě. Popíší.
3. strana (boční klopa) - vývojové fáze člověka
a) Vyvození tématu - pustíme dětem video - 9měsíční vývoj plodu v těle matky. Následuje debata o vzniku člověka a jeho vývoji v prenatálním období.
b) Tvorba Lap Booku - vnitřní strana boční klopy
Děti dostanou 9 malých obrázků (každý zvlášt vystřižený) vývojové fáze plodu a snaží se je poskládat tak, jak jdou za sebou. Následuje kontrola a nalepení na vnitřní stranu boční klopy.
c) Vývojové fáze člověka po narození - po třídě schováme barevné lístky s nápisy NOVOROZENEC, KOJENEC, BATOLE, PŘEDŠKOLÁK, ŠKOLÁK, DOSPÍVAJÍCÍ, DOSPĚLÝ, STARÝ ČLOVĚK (čili bude 8 lístečků červené barvy, 8 modré, ...). Každé dítko najde jeden lísteček, podle barvy utvoří skupinu s ostatními a poskládají se v řadě tak, jak jdou nápisy na lístkách vývojově po sobě (pokud nebude počet dětí dělitelný 8, nějakou z fází v jedné skupině ubereme). Následně si povídáme o jednotlivých fázích a co je pro ně typické.
d) Tvorba Lap Booku - vnější strana boční klopy
Děti si vystřihnou obrázek - pás s postavami od miminka až po stařečka. Ten nalepí na klopu. Poté si vystřihnou jednotlivé názvy fází a přilepí k obrázkům.
4. strana - Výživa a zdravá životospráva
a) Vyvození tématu - děti dostanou papír A4, ten si rozdělí přeložením na 3 díly. Jeden díl si nadepíší slovem CUKRY, druhý slovem TUKY a třetí slovem BÍLKOVINY. Pak dostanou několik minutek na to, aby do jednotlivých dílů napsali/nakreslily, co si myslí, že jednotlivá slova znamenají, popř. které potraviny tyto látky obsahují. Kdo bude chtít, může svoji práci ukázat ostatním. Pak dětem přečteme povídání o tom, co cukry, tuky a bílkoviny doopravdy jsou (my četli z prvních kapitol kuchařky Jíme zdravě), jak by se člověk měl stravovat (pestře, vyváženě, pravidelně, v klidu), co jsou to vitamíny, které potraviny vitamíny obsahují.
b) Tvorba Lap Booku - vrchní část 4. strany
Děti dostanou k vystřižení talíř a příbory (s nápisem cukry, tuky, bílkoviny a vitamin A, B, C). Ty si mohou vybarvit a nalepit na vrchní část 4. strany. Do talíře pak vystřihují jednotlivé potraviny a rozdělí je do správných kategorií podle látek, kterých nejvíc obsahují; nad vidličku, nůž a do lžičky napíší potraviny s nejvyšším podílem příslušného vitaminu (mohou vyhledat v učebnici, v knihách, na internetu).
c) Zdravá životospráva - děti dostanou papír s jednoduchými návodnými obrázky a 5 rozstříhaných vět na slova se základními pravidly správné životosprávy. Pokusí se je složit (nápovědou jim jsou jak obrázky, tak pravidla o stavbě věty - začíná velkým písmenem, končí tečkou). Následuje společná kontrola a diskuze o jednotlivých pravidlech.
d) Tvorba Lap Booku - spodní část 4. strany
Děti si papír s obrázky nalepí na spodní stranu 4. strany Lap Booku a přilepí jednotlivá slova (věty).
a) Téma Lap Booku
Každý žák dostane hromádku 12 písmenek (L, I, D, S, K, É, T, Ě, L, O) a snaží se poskládat na lavici lapbookové téma (indicie - dvě slova, využijeme všechna písmena; pokud se někdo nechytí, napovíme písmena počáteční, popř. první slabiky slov).
b) Názvy částí lidského těla - skupinová práce
Děti rozdělíme na přibližně 4 - 6členné skupinky. Každá skupinka má po třídě poschovávaných 19 kartiček s názvy částí lidského těla - ty najde a následně pomocí izolepy nalepí jednomu (nebo dvěma) ze spolužáků na patřičné části těla (na oblečení). Pak následuje společná kontrola (pozor na rozdíl ruka x horní končetina, noha x dolní končetina).
c) Doplnění názvů částí lidského těla do vytištěných materiálů (+ vybarvení těla pastelkami)
Na vytištění papír s lidským tělem, na kterém chybí hlava, buď hlavu dokreslíme, nebo děti vyfotíme a nalepíme jejich vlastní hlavu.
d) Tvorba Lap Booku - 1. list
Na úvodní list nejdřív celou plochou nalepíme papír s podrobnějším popisem částí lidského těla (rameno, paže, loket, ...). Přes něj přelepíme papír se stručnějším popisem (hlava, trup, horní končetina, ...) - ALE POUZE JEHO HORNÍ ČÁSTÍ TAK, ABY SE DAL PAPÍR ODKLÁPĚT A BYLO VIDĚT, CO JE POD NÍM. Tedy papír se stručnějším popisem ohneme cca 0,5 - 1 cm od horního okraje, zezadu tento přehnutý pruh natřeme lepidlem a přilepíme. Nakonec nad obrázky nalepíme libovolně nadpis LIDSKÉ TĚLO - a úvodní strana je hotová :-)
2. strana - kostra
a) Vyvození téma hodiny - šibenice
Na tabuli máme připravená prázdná políčka na nápis OBRATLOVCI - děti tipují písmenka, která tam patří (pokud se netrefí, kreslíme postupně šibenici s oběšencem) - po vyluštění se bavíme o tom, co jsou to obratlovci, obratle, páteř, co je to kostra, že se skládá z jednotlivých kostí, kdo patří mezi obratlovce, jaká je funkce kostry (opora těla, ochrana orgánů)
b) Názorný popis kostry lidského těla - kostlivec Dalibor :-)
Na školním kostlivci Daliborovi si vysvětlíme funkci kostry, popíšeme si jednotlivé kosti, ukážeme si, jak jsou spojené.
c) Vystřihnutí a sestavení kostry lidského těla
Každý žák dostane vytištěné kosti lidského těla, ty si pěčlivě vystřihne a podle Dalibora zkusí sestavit tak, jak patří. Kontrola pomocí učebnice či knížek.
d) Tvorba Lap Booku - 2. stránka
Kostlivce naskládáme na 2. stranu Lap Booku, pěkně rozvrhneme na celou stránku a přilepíme. Následně perem k jednotlivým kostem doplníme jejich názvy (opět podle učebnice nebo knihy) - lebka, páteř, hrudní koš, pánev, kostra horní končetiny, kostra dolní končetiny.
3. strana (horní a dolní klopa) - orgány
a) Vyvození tématu hodiny - přesmyčky
Dle počtu žáků si děti vytvoří dvojice/trojice nebo jsou samostatně (aspoň jedna výhoda koronastavu :-) ) a vylosují si lísteček s přesmyčkou názvu orgánu lidského těla - MOZEK, SRDCE, PLÍCE, ŽALUDEK, STŘEVA, JÁTRA, LEDVINY.
b) Zjištění informací a předání spolužákům
V knichách (popř. učebnici) se pak o konkrétním orgánu snaží najít nějaké základní (a zásadní) informace, které následně odprezentují svým spolužákům.
c) Tvorba Lap Booku - 3. stránka (horní a spodní klopa, svrchní část)
Děti si z vytištěného papíru vystřihnou, poskládají a slepí obálku.
Následně správně vystřihnou a přehnou informace o jednotlivých orgánech - JE DŮLEŽITÉ TISKNOUT MATERIÁL OBOUSTRANNĚ! (nejdřív papír prostřihnout uprstřed a následně po sloupečcích - vznikne tak lísteček, kde z jedné strany bude obrázek orgánu, z druhé informace o něm).
Poté vystřihnou jednotlivě zmenšené orgány - ty jsou udělné tak, aby pěkně pasovaly na kostlivce z 2. Lap Bookové stránky a dali se na něj skládat.
Orgány (na informačních přehýbacích kartičkách i ty na skládačku) vybraví.
Obálku a 3 informační kartičky (mozek, srdce, plíce) nalepí na horní klopu, zbylé 4 informační kartičky (žaludek, střevo, játra, ledviny) na spodní klopu. Menší orgány pak schovají do obálky a v případě potřeby vytáhnou a procvičují umístění orgánů v lidském těle skládáním na kostlivce :-)
3. strana (horní a dolní klopa z vnitřní strany) - svaly, krev
Vystřihnout a vybarvit panáčky z přílohy a nalepit na vnitřní strany horní a dolní klopy tak, aby se na sebe dívaly. K panáčkům přidáme nápis "svaly" a "cévy", cévy pak barevně rozdělíme na "tepny" (červeně) a "žíly" (modře).
Krev - tepny znázorňujeme červenou barvou, žíly barvou modrou.
3. strana - smysly
a) Vyvození tématu - děti si do školy přinesou šátek, každý dostane pracovní list - záznamový arch na zapsání 5 věcí/předmětů z 5 oblastí (zrak, sluch, hmat, chuť, čich - viz příloha). Dětem zavážeme oči, chodíme od jednoho k druhému a dáváme ochutnat/očichat/ohmatat/poslechnot/podívat se předem připravené předměty. Např.:
chuť - citrón, nutela, hořká čokoláda, slaný smažený brambůrek, jablko (snažíme se prostřídat všechny chutě)
čich - ocet, pomeranč, česnek, čerstvě namletá káva, psí granule
hmat - šiška, houbička na nádobí, kámen, mušle, svíčka
sluch - řehtačka, trhání papíru, cvakání propiskou, otočení klíčem v zámku, rolnička
zrak - tahací harmonika, paví pero, ramínko na oblečení, lžíce do bot, starý telefon
b) Tvorba Lap Booku - 3. strana
SMYSLOVÉ ORGÁNY
Děti nakreslí svoji hlavu (viz příloha) s jejími jednotlivými částmi, popíš a nalepí na horní stranu 3. listu. Zaměříme se především na smyslové orgány - oko (zrak), nos (čich), ústa (chuť), ucho (sluch) a kůže (hmat).
SMYSLY
Žáci dostanou skládačku s popisem toho, co to jsou smysly, které smysly máme a kterým smyslovým orgánem je vnímáme; vystřihnou si ji a nalepí vlevo na dolní část strany.
CHUŤĚ
Děti dostanou obrázek úst s vyplazeným jazykem - ten si vybarví a na jazyk barevně vyznačí oblasti, kterými vnímáme jednotlivé chutě. Popíší.
3. strana (boční klopa) - vývojové fáze člověka
a) Vyvození tématu - pustíme dětem video - 9měsíční vývoj plodu v těle matky. Následuje debata o vzniku člověka a jeho vývoji v prenatálním období.
b) Tvorba Lap Booku - vnitřní strana boční klopy
Děti dostanou 9 malých obrázků (každý zvlášt vystřižený) vývojové fáze plodu a snaží se je poskládat tak, jak jdou za sebou. Následuje kontrola a nalepení na vnitřní stranu boční klopy.
c) Vývojové fáze člověka po narození - po třídě schováme barevné lístky s nápisy NOVOROZENEC, KOJENEC, BATOLE, PŘEDŠKOLÁK, ŠKOLÁK, DOSPÍVAJÍCÍ, DOSPĚLÝ, STARÝ ČLOVĚK (čili bude 8 lístečků červené barvy, 8 modré, ...). Každé dítko najde jeden lísteček, podle barvy utvoří skupinu s ostatními a poskládají se v řadě tak, jak jdou nápisy na lístkách vývojově po sobě (pokud nebude počet dětí dělitelný 8, nějakou z fází v jedné skupině ubereme). Následně si povídáme o jednotlivých fázích a co je pro ně typické.
d) Tvorba Lap Booku - vnější strana boční klopy
Děti si vystřihnou obrázek - pás s postavami od miminka až po stařečka. Ten nalepí na klopu. Poté si vystřihnou jednotlivé názvy fází a přilepí k obrázkům.
4. strana - Výživa a zdravá životospráva
a) Vyvození tématu - děti dostanou papír A4, ten si rozdělí přeložením na 3 díly. Jeden díl si nadepíší slovem CUKRY, druhý slovem TUKY a třetí slovem BÍLKOVINY. Pak dostanou několik minutek na to, aby do jednotlivých dílů napsali/nakreslily, co si myslí, že jednotlivá slova znamenají, popř. které potraviny tyto látky obsahují. Kdo bude chtít, může svoji práci ukázat ostatním. Pak dětem přečteme povídání o tom, co cukry, tuky a bílkoviny doopravdy jsou (my četli z prvních kapitol kuchařky Jíme zdravě), jak by se člověk měl stravovat (pestře, vyváženě, pravidelně, v klidu), co jsou to vitamíny, které potraviny vitamíny obsahují.
b) Tvorba Lap Booku - vrchní část 4. strany
Děti dostanou k vystřižení talíř a příbory (s nápisem cukry, tuky, bílkoviny a vitamin A, B, C). Ty si mohou vybarvit a nalepit na vrchní část 4. strany. Do talíře pak vystřihují jednotlivé potraviny a rozdělí je do správných kategorií podle látek, kterých nejvíc obsahují; nad vidličku, nůž a do lžičky napíší potraviny s nejvyšším podílem příslušného vitaminu (mohou vyhledat v učebnici, v knihách, na internetu).
c) Zdravá životospráva - děti dostanou papír s jednoduchými návodnými obrázky a 5 rozstříhaných vět na slova se základními pravidly správné životosprávy. Pokusí se je složit (nápovědou jim jsou jak obrázky, tak pravidla o stavbě věty - začíná velkým písmenem, končí tečkou). Následuje společná kontrola a diskuze o jednotlivých pravidlech.
d) Tvorba Lap Booku - spodní část 4. strany
Děti si papír s obrázky nalepí na spodní stranu 4. strany Lap Booku a přilepí jednotlivá slova (věty).
Soubory ke stažení
LapBook_Lidské tělo_strana 1.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 2.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3-horní a spodní klopa.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3_přesmyčky.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3_klopy zevnitř.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3_smysly_pracovní list.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3_jazyk.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3_smysly_skládačka, obličej.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3_prenatální vývoj.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3_boční klopa_etapy života člověka.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 4_výživa.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 4_zdravá životospráva.pdf
LapBook_Lidské tělo_strana 3_rozdělení podle vývojových fází.pdf
Vložil: Administrator
Datum vložení: 26. 5. 2020
Poslední úprava: 22. 6. 2020 10:37:00