Náměty a inspirace (nejen) pro paní učitelky a pány učitele

21. 3. - Ponožkový den

Pomůcky

21. 3. Světový den Downova syndromu (a z něho vyplývající Ponožkový den)

(zvolené datum nemá nic společného s 1. jarním dnem - bylo stanoveno proto, že Downův syndrom je způsoben trisomií = ztrojením 21. chromozomu)

Downův syndrom je vrozená vada, se kterou se ročně v ČR narodí průměrně 50 dětí. "Downíky" poznáme na první pohled - prozradí je menší podsaditá postava, zešikmené oči, kulatá hlava s plochým obličejem, široké ruce s krátkými prsty, … Krom typického vzhledu způsobuje onemocnění pomalejší mentální vývoj (mentální retardaci), pro který je nejstěžejnější začlenění do společnosti. Právě proto si lidé po celém světě v tento den poruchu připomínají a nosí každou ponožku jinou. Ponožky byly jako symbol zvoleny proto, že pokud se dají patami k sobě, vytvoří dohromady písmeno X připomínající příčinu tohoto onemocnění – poruchu chromozomu X. Odlišnost ponožek pak symbolizuje odlišnost lidí s DS od těch zdravých.

Pracovní postup

Hlavním posláním ponožkového dne je obléct si na každou nožku jinou ponožku, a tím vyjádřit podporu lidem s Downovým syndromem. Dál záleží jen na vás, jak téma uchopíte :-) Přikládám pár tipů:

1. Tvorba informačního plakátku o Ponožkovém dni - s dětmi jsme v rámci VV (PČ) vyrobili několik plakátů a umístili je v areálu školy. Naše třída se vlastně stala takovým pořadatelem celé akce, děti se cítily důležitě a hlavně je to bavilo (protože si uvědomovaly, že jde o dobrou a smysluplnou věc) :-)

2. Pracovní list (v příloze) - dětem jsem samozřejmě smysl Ponožkového dne nastínila dopředu, aby věděly, proč tvoříme plakát a proč si obujeme každou ponožku jinou, ale nejvíc informací se jim dostalo přímo až 21. 3. prostřednictvím PL. Ten jsme vyplňovali společně a práci prokládali výkladem a diskuzí o DS. PL je určený žákům 4. ročníku ZŠ, ale využila ho i kolegyně v ročníku 5. Krom získání nových informací jsme promrskali češtinu, matiku i trošku angličtiny :-)

3. Krátké video o DS - protože jsem neměla dostatek času na vytvoření prezentace/videa, použila jsem video uveřejněné na YouTube po vypracování úkolu č. 5 z PL. Přibližně čtyřminutové video shrnuje základní informace o DS a je doplněno spoustou fotografií "downíků".
https://www.youtube.com/watch?v=qbldYlmbYMQ

4. Pohádky a obrazy Jiřího Šedého - Jirka je malíř, spisovatel a lektor s DS. On a jeho rodiče jsou názornou ukázkou toho, že i člověk s DS to za podpory rodiny a okolí může dotáhnout daleko a být inspirací pro ostatní :-) Jirka vydal hned několik souborů pohádek a je jediným českým autorem s diagnózou DS, co se knih pro děti týče . Víc informací v PL a videu na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=WaBt0vDZP60

5. dětská knížka Domov pro Marťany od Martiny Drijverové - příběh ilustrující život rodiny vychovávající dítě s DS (z pohledu zdravé desetileté Míši, DS má její pětiletý bratříček Martin). Knížku můžete využít ke společnému čtení, ale jde s ní dál krásně pracovat, vytvořit PL, zapracovat do projektu... Nevím o žádné jiné dětské knize, která by zpracovávala téma DS.

6. dětská knížka Lichožrouti od Pavla Šruta - knížka nemající nic společného s DS, ale zato vykazující společné rysy s Ponožkovým dnem, co se lichých ponožek týče :-)

Soubory ke stažení

Vložil: Administrator

Datum vložení: 24. 3. 2018

Poslední úprava: 24. 3. 2018 16:16:31


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace